عرضه انواع لاستیک داخلی و خارجی
close button

تکنولوژی (اطلاعات) در تایر

چرا فشار باد تایرها کم می شود؟

تایرها می توانند در شرایط نرمال، Psi1 ( یک پوند بر اینچ مربع) در هر ماه کاهش فشار باد داشته باشند. همچنین تایرها می توانند به ازای هر ۵ درجه سانتیگراد کاهش دمای محیط، معادل Psi1 کاهش فشار باد داشته باشند.

عوامل دیگر مرتبط با کم شدن فشار باد تایر

  • پنچری
  • نقص در پایه ولو
  • نقص در حد فاصل رینگ/ طوقه ی تایر که با یک نگاه قابل تشخیص نخواهد بود.

وقتی در مقایسه ی دو تایر، یکی از آنها دارای Psi10 فشار باد کمتر است، چشمان شما نمی تواند آن را درست تشخیص دهد، بنابراین برای خواندن دقیق فشار باد تایر به یک فشارسنج خوب نیاز دارید. برای آگاهی از فشار باد مجاز تایرهاتان باید به فشار باد لیست شده روی برچسب، که در چارچوب درب خودروتان نصب شده، یا کتابچه ی راهنمای وسیله ی نقلیه تان مراجعه کنید.

 

نگهداری تایر و اطلاعات ایمنی

هر تایر جدا از اینکه چه ساختاری دارد، ممکن است هنگام استفاده دچار عیوب ناشی از پنچر شدن، آسیب ناشی از برخورد، باد کردن نادرست، بارگذاری بیش از حد، یا دیگر شرایط منتج از استفاده ی صحیح یا نادرست شود.

هشدار ایمنی

جراحت جدی سرنشینان خودرو یا فوت آنها ممکن است نتیجه ی خرابی و عیوب تایر باشد. بیشتر خرابی های تایر ناشی از لرزش، عبور از دست اندازهای جاده، ایجاد برآمدگی یا برجسته شدن سطح تایر، یا فرسودگی غیرعادی آن است. اگر هنگام رانندگی وسیله ی نقلیه ی شما لرزش داشت یا متوجه وارد شدن ضربه ی سخت، برآمدگی یا برجستگی تایر یا فرسودگی غیرعادی آن شدید، باید تایرها و وسیله ی نقلیه تان توسط یک متخصص سرویس و خدمات تایر بررسی و ارزیابی شود.

خرابی تایر هنگام رانندگی

رسیدن تایر به پنچری یا ترکیدگی در هنگام رانندگی، نشان می دهد که شما به شیوه ی درستی از تایرها نگهداری نکرده اید. عموماً کم شدن فشار باد تایرها به آهستگی انجام می شود. اگر شما تجربه ی ترکیدگی یا پنچری تایر را نداشته باشید، اطلاعات زیر برایتان مفید خواهد بود:

  • وقتی یک خرابی در تایر رخ می دهد، در این صورت شما ممکن است یک صدای غیر عادی بشنوید یا لرزشی در خودرو احساس کنید، یا خودرو شما به سمت تایر خراب کشیده( منحرف) شود.
  • هنگام خرابی تایر( پنچر شدن یا ترکیدگی) هیچگاه به طور ناگهانی متوقف نشوید یا نپیچید.
  • به آهستگی پایتان را از گاز بردارید، فرمان را محکم نگه دارید و در موقعیت خط عبوری تان به تدریج و با رعایت اصول ایمنی به سمت شانه ی جاده متمایل شوید.

به محض اینکه حرکت چرخ ها آهسته شد، توقف به آرامی صورت گیرد.

پس از رسیدن به شانه ی جاده، خودرو را در جایی که دور از جاده( در محل ایمن) باشد متوقف کنید.

فشار باد تایر

تایرها برای آنکه عملکرد موثر در نظر گرفته شده را داشته باشند، به فشار باد مناسب نیاز دارند. تایرها وزن چرخ ها، مسافرین، خودرو و بار را در بر دارند( تحمل می کنند) و آن را روی شتابگیری، ترمز کردن و نیروی پیچش یا دور زدن اعمال می کنند.

هشدار ایمنی

رانندگی با فشار باد نامناسب ( کم یا زیاد) خطرناک است. فشار باد کم باعث ایجاد گرمای زیاد در تایر شده که در نتیجه، موجب خرابی ساختار داخلی تایر و در نهایت ترکیدگی آن می شود.

فشار باد زیاد باعث آمادگی بیشتر تایرها برای بریده شدن، سوراخ شدن، شکسته یا پاره شدن در اثر برخورد ناگهانی با اشیاء و موانع می شود.

برخورد با موانع می تواند باعث خرابی و آسیب دیدن تایر شود ( حتی اگر تایر به طور مناسب و به اندازه باد شده باشد) عاملی که می تواند منجر به مشکلات جدی هنگام رانندگی و بروز تصادف و ایجاد جراحت یا فوت راننده شود.

اطلاعات پلاکارد تایر یا راهنمای آن فشار باد مناسب را توصیه می کند.

فشار باد نامناسب ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • اثر منفی روی راحتی رانندگی و حرکت خودرو
  • سایش زیاد رویه ی تایر ( آج)
  • افزایش مصرف سوخت خودرو

سعی کنید همیشه فشار باد توصیه شده را برای تایرهایتان( حتی تایر زاپاس) حفظ کنید.

فشار باد تایرها را به صورت ماهانه کنترل کنید. همچنین قبل از مسافرت های طولانی یا زمان حمل بار اضافی، این کار را انجام دهید.

در پلاکارد اطلاعات تایر خودرو شما یا راهنمای آن، فشار باد تایر حتی برای تایر زاپاس درج شده است. بنابراین شما باید اطلاعات را روی پلاکاردی که در محل چارچوب درب طرف راننده، یا در لبه ی درب طرف راننده، روی خودرو شما نصب شده کنترل کنید.

برای پاسخ گویی به پرسش های مربوط به پلاکارد اطلاعات تایر، به کتابچه ی راهنمای خودروتان مراجعه کنید یا از یک متخصص واجد شرایط سوال کنید.

ماکزیمم فشار باد روی دیواره ی تایر حک شده است.

ماکزیمم فشار باد نشان داده شده ( حک شده) روی سایدوال یا دیواره ی تایر، در برگیرنده ی ماکزیمم فشار باد مجاز یک تایر است. در راهنمای سازنده ی خودرو ممکن است فشار باد کمتر یا در حد یکسانی با فشار حک شده روی دیواره ی تایرها توصیه شده باشد. در راهنمای خودرو، مشخصات فشار باد تایر درج شده تنها به وسیله ی نقلیه ی خاص شما مربوط می شود و بار وسیله نقلیه، تعداد مسافرین و ویژگی های رانندگی و حرکتی و شرایط دیگر خودرو را در بر می گیرد. ممکن است وسایل نقلیه ی مختلف از یک سایز تایر استفاده کنند. از این رو یک سازنده ی وسیله ی نقلیه ممکن است فشار باد متفاوتی را برای همان سایز تایر روی وسیله ی نقلیه ی دیگری انتخاب کند. بنابراین همیشه به فشار باد درج شده روی پلاکارد اطلاعات تایر خودرو یا راهنمای شخصی وسیله ی خود مراجعه کنید.

فشار باد مختلف برای تایرهای عقب و جلو

برای وسایل نقلیه ی مختلف، فشار باد توصیه شده برای تایرهای عقب و جلو ممکن است متفاوت باشد. شما باید این نکته را در کنترل فشار باد و هنگام جا به جایی ( گردش) تایرها روی محور جلو و عقب در نظر بگیرید.

از دست دادن فشار ( باد خالی کردن)

تایرها در هر ماه تحت شرایط نرمال می توانند تا Psi1 فشار باد را از دست بدهند. همچنین تایرها به ازای هر ۱۰ درجه ی فارنهایت یا ۶/۵ درجه ی سانتیگراد کاهش دمای محیط، می توانند تا Kpa7 یا یک Psi باد خالی کنند. پنچری، نشتی داشتن ولو، آسیب دیدگی رینگ یا خرابی های دیگر هم منجر به از دست دادن فشار باد می شود. اگر تایری در ماه بیشتر از Kpa14 (معادل Psi2) باد از دست بدهد، باید توسط یک متخصص خدمات تایر مورد بررسی قرار گیرد.

دوره ی عمر تایر

از سالم بودن تایرهای تان ( حتی تایر زاپاس) مطمئن شوید. چنانچه تایرها سالم مانده و هنوز قابل استفاده باشد، بازرسی تایرهای تان را حتی بعد از ۵ سال استفاده از آن ها ادامه دهید تا مطمئن شوید که می توانند استفاده شوند. بدون توجه به شرایط تایر و عمق آج آن، توصیه شده است که تایرهایی که بیشتر از ۱۰ سال از عمر آن ها ( تاریخ تولید آنها) می گذرد از سرویس خارج شوند و با تایر نو جایگزین گردند. به خاطر داشته باشید که همه ی تایرهای تان، حتی تایر زاپاس را بررسی کنید.

یک تایر زاپاس که طول عمر آن بالاتر از ۱۰ سال باشد، ممکن است به ظاهر شبیه تایر نو باشد اما باید عوض شود.

گذشت زمان ۱۰ سال بعد از تاریخ تولید، به تنهایی یک دلیل ( یا نشانگر واقعی) برای پایان دوره ی عمر سرویس دهی یک تایر نیست. با این حال برای بسیاری از تایرها به دلایل مختلف نیاز است تا قبل از این که ۱۰ سال از زمان تولید آن ها گذشته باشد جایگزین شوند، به خاطر مواجه شدن با شرایطی نظیر: پنچری، آسیب دیدگی در اثر برخورد با موانع، استفاده در شرایط فشار باد نامناسب، بارگذاری بیش از حد، سایش سطح آج یا دیگر شرایط. در هر حال چه تایر مشمول استفاده ی درست باشد یا نباشد، با گذشت ۱۰ سال از تاریخ تولیدش باید عوض شود.

تایری که به دلیل ساییدگی یا کهنگی، خارج از سرویس و بدون استفاده نگهداری شده باشد، باید بدون توجه به زمانی که تولید شده یا زمانی که تحت سرویس استفاده قرار گرفته است، جایگزین ( عوض) شود.

تاریخ ساخت تایر

تاریخ ساخت تایر، به وسیله ی الگوی ارائه شده از سوی دپارتمان حمل و نقل آمریکا یا DOT به شکل اعداد شناسه ی تایر، تعیین می شود. باید بدانید که کد یا شماره سریال DOT روی دیواره ی تایرها حک شده که به راحتی قابل مشاهده است. ممکن است لازم شود در هر دو طرف دیواره ی تایر به دنبال شماره ی سریال یا تاریخ تولید آن بگردید.

تایرهای تولید شده بعد از سال میلادی ۲۰۰۰

چهار رقم آخر شماره ی سریال، به ترتیب از چپ به راست، دو عدد اول شماره ی هفته و دو عدد بعدی سال میلادی تولید را بیان می کند. برای مثال تایر با شماره سریال ۲۴۰۶ نشان دهنده ی این است که تایر در هفته ی بیست و چهارم از سال ۲۰۰۶ تولید شده است.

جا به جا کردن تایر رادیال

هدف از جا به جایی تایرها روی هر چهارچرخ، حداقل سازی ناهمواری و سایش سطح آج آن ها به دلیل نگهداری در یک راستای حرکتی و موقعیت چرخشی، در دوره ی زمانی طولانی است. تایرها باید همانگونه که خودروساز توصیه کرده یا هر ۵۰۰۰ مایل ( ۸۰۰۰ کیلومتر) جا به جا شوند. فشار باد هر تایر باید پس از جا به جایی بررسی شود و مطابق دستورالعمل خودروساز در محل های جدیدشان در خودرو تنظیم شود.جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو اگر ساییدگی نامنظمی در آج تایرها دیده شود باید بررسی شود. برای وسیله ی نقلیه ی دارای یک تایر زاپاس کم کارکرده، طرح پیشنهادی خودروساز برای جا به جایی اجرا شود، در غیر اینصورت اگر تایر زاپاس شما دارای سایز، شاخص بارگذاری و نوع مشابه با تایرهای اصلی شما باشد، باید در فرآیند جا به جایی تایر گنجانیده شود ( به کار گرفته شود).

توجه

  • هرگز یک تایر زاپاس را که به طور موقتی استفاده شده، در جا به جایی ( گردش) تایرها بکار نبرید.
  • تایرهای دارای طرح آج جهت دار (directional) باید به گونه ای جا به جا شوند که راستای حرکت آن ها تغییر نکند، این امر ممکن است مستلزم جداسازی تایر از رینگ و نصب مجدد تایرها باشد.
  • باید به تایرها توجه ویژه شود اگر خودرو شما مجهز به سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS) باشد، جا به جایی تایرها ممکن است این سیستم را تحت تاثیر قرار دهد، در این حالت از دستورالعمل خودرو یا یک سرویس کار تایر مشورت بگیرید.
  • برخی خودروها ممکن است دارای تایر و چرخ های با سایز مختلف در جلو و عقب باشند که گردش و جا به جایی تایرها را محدود می کند. همیشه توصیه نامه ی جا به جایی خودروساز را بررسی و اجرا کنید.
  • برای استفاده از یک تایر زاپاس نو در طرح جا به جایی تایرها در خودروهای full-size دارای چرخ های عقب دوبل، از روش های توصیه شده در دستورالعمل خودروتان یا از خودروساز مشورت بگیرید.

تایر یدکی ( زاپاس)

از دستورالعمل خودرو در خصوص کاربرد درست تایر زاپاس تان مشورت بگیرید.

خودرو شما ممکن است به یک تایر زاپاس ( کاربرد موقت) تجهیز شده باشد. این تایر زاپاس ممکن است دارای سایز و ساختار متفاوت با دیگر تایرهای خودرو شما باشد.

فشار باد تایر زاپاس را قبل از استفاده بررسی کنید.

نقصان در فشار باد مناسب در هنگام به کارگیری یک تایر زاپاس می تواند منجر به آسیب های جدی فردی یا مرگ گردد. بخش فشار باد تایر را در این دستورالعمل ملاحظه کنید.

سوار کردن یک تایر با کاربرد موقت ( زاپاس) روی چرخ یا رینگی که به صورت اختصاصی برای آن طراحی نشده است، یا جایگزین کردن نوع دیگری تایر روی رینگی که برای کاربرد موقت طراحی شده است، می تواند خطرناک باشد. در چنین حالتی ویژگی های حرکتی خودرو شما می تواند به طور جدی تحت تاثیر قرار گیرد و شما ممکن است شاهد بروز یک حادثه ی منجر به آسیب جدی یا مرگ ناشی از این اقدام باشید.

از دستورالعمل خودرو برای آشنایی با نحوه ی استفاده ی مناسب از تایر زاپاس ( کاربرد موقت) مشورت بگیرید.

تایر زاپاس خودرو شما، قرار است تنها به عنوان یک تایر یدکی، وقتی مورد احتیاج باشد، به کار رود. پیش بینی نشده است که این تایر برای استفاده ی طولانی مدت بکار رود و فقط به عنوان تایر با کاربرد موقت پذیرفته می شود. اگر تایر زاپاس دارای همان سایز، همان شاخص فشار باد و همان نوع تایرهای اصلی خودرو شما باشد، می تواند در فرآیند جا به جایی و گردش تایرها روی چهار چرخ گنجانده شود. بخش جا به جایی تایرها را در این دستورالعمل ملاحظه کنید.

تایر زاپاس نیز باید در بازرسی های عمومی تایرها و بررسی فشار باد تایرها حضور داشته باشد. همچنین تایر زاپاس باید حداکثر ۱۰ سال پس از تاریخ تولید و صرفنظر از وضعیت یا عمق شیار آج آن، جایگزین شود.

سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)

سیستم عملیاتی پایش فشار باد تایر (TPMS) باید با تایرهای هوشمند خودرو به کار رود.

سیستم TPMS برای هوشیار کردن شما از وضعیت فشار باد کم تایرهایتان ساخته شده است. وقتی هشدار دهی شد، از تذکرات دستورالعمل خودرو خود پیروی کنید.

خودروساز یا سازنده ی سیستم TPMS ممکن است توصیه نماید که مرتباً TPMS را به منظور تایید آماده به کار بودن این سیستم بررسی کنید. همچنین، وقتی یک تایر سرویس می شود، یک سنسور فشار باد جدید، اجزای مخصوص، یا برنامه ریزی مجدد آن ممکن است ضروری باشد. از دستورالعمل خودرو، شرکت خودروساز، یا دستورالعمل TPMS یاری بگیرید یا با یک سرویس کار مجاز حرفه ای تایر مشورت کنید.

کارکرد تایر کم فشار

بروز یک عیب یا حادثه برای تایر کم فشار در نتیجه ی کارکرد نادرست ممکن است باعث آسیب جدی به افراد یا مرگ آن ها شود. دستوران زیر و دیگر توصیه های نگهداری و ایمنی این دستورالعمل را بخوانید و پیروی کنید.

دستورات عمومی

  • هنگامی که تایر شما دارای کم ترین فشار باد باشد سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS) تعبیه شده در خودروی شما ممکن است از روش های گوناگون هشداردهی استفاده نماید. در مورد جزییات سیستم TPMS تان از دستورالعمل تهیه شده برای خودرو خود مشورت بگیرید. به محض اینکه سیستم TPMS نشان دهد که فشار باد تایر کاهش یافته است، لطفا از دستورات زیر پیروی کنید:
  • سرعت را به حد منطقی و ایمن کاهش دهید ( از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز نکنید.)
  • از شتاب های ناگهانی، ترمزگیری، مانورها و حرکات زاویه دار تا حد منطقی و ایمن خودداری کنید. از افتادن در گودال ها و برخورد با دیگر ناهمواری های جاده باید اجتناب کرد. رانندگی دقیق، پتانسیل آسیب رسانی به تایر، چرخ و خودرو را محدود می کند.
  • برای سرویس یا تعویض تایر به طرف یک موقعیت ایمن و مناسب در سریع ترین زمان ممکن حرکت کنید.
  • هنگام رانندگی اگر یک لرزش یا اشکالی در استفاده از خودرو پیش آمد، بلافاصله با رعایت ملاحظات منطقی و ایمنی، رانندگی را متوقف کنید. شاید تایر نزدیک به خرابی ناگهانی باشد. گاز دادن را قطع کنید و به تدریج سرعت را کاهش دهید.
  • اگر یک تریلر را می کشید، بلافاصله رانندگی را با رعایت ملاحظات منطقی و ایمنی متوقف کنید. در این وضعیت استفاده از ترکیب وسیله نقلیه و تریلر با پتانسیل خطرزایی مواجه خواهد بود. اگر ممکن باشد تریلر را جدا کنید و مطابق یادداشت بالا عمل کنید. تا زمانی که سرویس مناسب یا جایگزینی تایر انجام نشده به کشیدن تریلر ادامه ندهید.

بازرسی پس از طی مسافت با تایر پنچر یا با فشار باد کم

بعد از رانندگی با تایر پنچر یا با فشار باد کم، یا هر تایر دیگری که دچار تخریب یا صدمه دیدگی شده یا در شرایط غیر معمول قرار گرفته باشد، مهم انجام یک ارزیابی مناسب و کامل در اولین فرصت ممکن روی این نوع تایرها بسیار مهم است.

جا به جایی تایرها

از توصیه های سازنده ی خودرو در این رابطه پیروی کنید یا هر ۵۰۰۰ مایل (۸۰۰۰ کیلومتر) تایرها را روی چرخ ها جا به جا و توصیه های این دستور العمل ( جا به جایی تایر رادیال) را ملاحظه کنید. در برخی موارد، تجهیزات سیستم پایش فشار باد TPMS مستلزم برنامه ریزی مجدد برای هر نوبت جا به جایی تایر است.

نماد DOT و عدد شناسایی تایر

نماد DOT نشانه ای است که تایر با استانداردهای ایمنی حمل و نقل خودروهای موتوری آمریکا و کانادا ( برای تایرها) تطابق دارد. نماد DOT که در زیر نشان داده شده شماره ی تشخیص اندازه ای تایر است، ضمنا به عنوان کد یا شماره ی سریال DOT شناخته می شود.

برای مثال:

DOT                    EL                    CB                    DKE                    ۱۸   ۰۰

↓       ↓                      ↓                       ↓                      ↓                       ↓

(a)                     (b)                   (c)                     (d)                    (e)   (f)*

(a) نماد DOT

(b) کد کارخانه ی سازنده

(c) کد سایز تایر

(d) کد سازنده ی تایر

(e) هفته ی تولید (۵۳-۰۱)

(f) سال تولید ( دو رقم آخر سال میلادی)*

* برای تایرهای تولیدی بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی کاربرد دارد. در مثال فوق تایر در هجدهمین هفته ی سال ۲۰۰۰ تولید شده است. برای تایرهای تولید شده پیش از سال ۲۰۰۰، یک رقم در گروه (f) است که آخرین رقم سال تولید را مشخص می کند، مثلا ۳۲۹ بسادگی بیانگر هفته ی ۳۲ از سال ۱۹۹۹ است، ولی می توانست به سهولت هفته ی ۳۲ از سال ۱۹۸۹ را نیز بیان کند.

در صورت تردید در سال تولید تایر از یک سرویس کار مجاز حرفه ای مشورت بگیرید.

نماد DOT و عدد مشخصات تایر را می توان حداقل روی یک طرف دیواره ی تایر نزدیک چرخ مشاهده کرد. دیواره ی دیگر تایر ممکن است دارای یک کد سریال ویژه باشد که شامل (e) ، (f) یاد شده در بالا باشد.