عرضه انواع لاستیک داخلی و خارجی
close button

لاستیک رادیال یا بایاس

شاید تابه‌حال نام لاستیک رادیال سواری را شنیده باشید اما رادیال سواری یعنی چه؟ چه فرقی با تایر بایاس دارد؟
رادیال یا بایاس تکنولوژی به‌کاررفته در تولید لاستیک‌ها است. لاستیک‌های موجود در بازار به طور معمول با دو تکنولوژی رادیال یا بایاس تولید می‌شوند. بایاس قدیمی‌ترین تکنولوژی است که کارخانه‌‌ها برای تولید لاستیک استفاده می‌کردند و از الیاف و رشته‌های نخی برای ساحت لاستیک به کار گرفته می‌شد اما لاستیک‌های رادیالی از رشته‌های سیمی استفاده می‌کنند و فناوری جدیدتری نسبت به بایاس است.

یک نظریه کلی درباره تایرهای بایاس وجود دارد که می‌گوید تایرهای تولید شده با این تکنولوژی اگر تحت تأثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند، سطح تماس آج آنها دچار تغییر شکل می‌شود و به‌مرور، حالت جمع‌شده پیدا می‌کنند. چنین اتفاقی مهم‌ترین عامل در کاهش عمر مفید تایرها است. اما تایرهای رادیالی، ساختار محکم و تغییرات اندک شکل آج‌ها باعث می‌شود چسبندگی بسیار مناسبی نسبت به سطح جاده داشته باشند. تایرهای رادیالی به‌خاطر رشته‌های سیمی که در ساختار آنها به کار گرفته شده است، تحمل سرعت بالاتری را دارند و عمر آنها نسبت به بایاس ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اگر چه تکنولوژی تولیدی بیشتر کارخانه‌‌های ایرانی بایاس است اما تولیدکننده‌های مختلفی مثل بارز، کویر تایر، گلد ستون و یزد تایر از تکنولوژی رادیال استفاده می‌کنند و اکثر محصولات وارداتی هم با این تکنولوژی تولید می‌شوند.